Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / S posunem v depech pomáhají želvy

S posunem v depech pomáhají želvy

24.3.2025

V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se daří výrazně snižovat náklady na servis. Zároveň zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě v dílenských halách Českých drah.

S posunem v depech pomáhají želvy

Místo naftových či akumulátorových posunovacích lokomotiv začaly ČD ve svých depech v Brně-Maloměřicích, Olomouci a Bohumíně používat akumulátorové vozíky. Výhodou je, že se vozíky mohou pohybovat jak po kolejích, tak po běžných cestách a nemusejí objíždět depo tam a zpět, aby se dostaly na správnou kolej. Představují také bezemisní formu posunu, což oproti použití dieselových lokomotiv v uzavřených halách přispívá ke zlepšení pracovního prostředí. 
„Servis vlaků představuje jeden z pilířů aktivit Českých drah, které dlouhodobě rozvíjíme. Do roku 2028 chceme v tomto oboru investovat až 10 miliard korun. Základem investic jsou no-vé, moderní opravárenské haly se špičkovými technologiemi v oblasti údržby. Efektivní fungování dílen se neobejde i bez pružné a levné manipulace s vozidly,“ řekl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.
„Dosud jsme používali pro manipulaci na většině míst posunovací lokomotivy. Abychom snížili náklady a zároveň zvýšili pružnost při manipulaci s opravovanými vozidly, do dep v Bohumíně, Olomouci a v Brně-Maloměřicích jsme pořídili nové posunovací akumulátorové vozíky, které jsou dálkově ovládané vysílačkou. Jejich další výhodou je dvoucestnost, což znamená, že mezi jednot-livými kolejemi se mohou rychle přesouvat i po běžných cestách a nemusí jako tradiční lokomoti-vy čekat na volnou cestu přes výhybky,“ vyzdvihl jejich přínos náměstek.

Dálkové ovládání rádiem
České dráhy uvedly do provozu posunovací vozíky německé společnosti ZAGRO BAHN – und Baumaschinen GmbH typu ZAGRO E-MAXI L. Ty dosahují maximální rychlosti 6 km/h. Mají elektrický pohon napájený z baterie a na kolejích i cestách jsou ovládány dálkově rádiem. Mimo koleje se mohou otáčet na místě díky řízení všech silničních kol, proto jsou při manipulaci nená-ročné na prostor a lze je snadno přesouvat mezi jednotlivými kolejemi i po pozemní komunikaci. Posunovací vozíky jsou vybaveny pro manipulaci s klasickými vozidly s hákem a šroubovkou i s jednotkami vybavenými automatickým spřáhlem typu Scharfenberg. Hmotnost posunovaných vozidel může být až 350 tun. To postačuje pro manipulaci s několika osobními vozy nebo s elektrickými jednotkami RegioPanter a Moravia, jejichž hmotnost se pohybuje do 200 tun.  
Náklady na pořízení a provoz posunovacího vozíku jsou podstatně nižší oproti posunovací loko-motivě. Za trojici vozíků dodaných na český trh firmou ALTO SYSTEMS zaplatily České dráhy 9,7 mil. Kč. Podstatně nižší jsou i požadavky na personál. Manipulaci s vozíkem zvládne jeden zaměstnanec s příslušným oprávněním, zatímco při posunu s lokomotivou jsou obvykle potřeba strojvedoucí a posunovač. Kromě dep v Bohumíně, Olomouci a Brně-Maloměřicích se akumuláto-rové posunovací vozíky používají už několik let také v depu Praha jih a v depu v Plzni.
Servis vlaků je činností, do které České dráhy v uplynulých letech investovaly významnou část finančních prostředků, a to jak do zázemí, tak do vybavení samotných hal. Opravy a údržbu totiž zajišťují nejen pro svá vozidla, ale i pro techniku externích vlastníků. Zmínit lze například jižní Moravu, kde kraji garantuje servis vozidel firma Moravia Škoda Group a děje se tak právě pro-střednictvím ČD. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Banány míří definitivně do výslužbyBanány míří definitivně do výslužby

9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »

ČD investují do zázemí v OlomouciČD investují do zázemí v Olomouci

19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »

Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukciNová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci

11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika